ארגוני רווחה בארץ ובעולם פועלים בדרך כלל על בסיס ותשתית של מערך מתנדבים. ההתנדבות נעשית מרצונם החופשי של המתנדבים, ללא תמורה חומרית או אחרת ובהתאם לתפיסת העולם שלהם. מתנדבים יכולים לבחור האם להצטרף לארגון מסוים בגלל רעיון או מטרה מסוימת באופן קבוע, והם גם יכולים להשתתף בהתנדבות חד פעמית בלבד.
הבעיה היא שהפעלת מתנדבים מחייבת ידע, ניסיון וכלים. ניהול כושל של מערך התנדבות עלול לפגוע במטרות הארגון ולהוריד לטמיון השקעה של סכומי כסף גדולים. תפקידם של ארגוני התנדבות ורווחה הוא לא רק לזהות את הצורך בפעולות מסוימות, אלא גם לגייס את המתנדבים המתאימים עבור המשימה.
מה כולל ניהול מקצועי של מערך התנדבות?
השלב הראשון והחשוב ביותר של ארגוני התנדבות ורווחה הוא זיהוי הצורך במתנדבים. הארגון נדרש להגדיר את מספר המתנדבים המתאים לטובת הפעילות השוטפת שלו, וכדאי גם לשים לב לכמות השעות ולמרכיבי האישיות הנדרשים מכל מתנדב. רק בשלב הבא ניתן לבצע הערכות לגיוס מתנדבים ולפנות למקומות כינוס של האוכלוסייה הרלוונטית. בשלב הזה אפשר לזהות פניות למתנדבים דרך בתי ספר, בתי כנסת, פורומים, מתנ"סים, רשתות חברתיות באינטרנט וכן הלאה.
בשלב הגיוס עצמו מכשירים את המתנדבים ומסבירים להם על הפעילות השוטפת. במסגרת הגיוס מפרסמים את תפקידי היעד של המתנדבים ואת פרקי הזמן הנדרשים מהם. לאחר מכן קולטים את המתנדבים, עורכים איתם ראיון ושיחת קבלה ומבצעים הדרכה ייעודית.
כפי שניתן להבין, תפקידם של ארגוני התנדבות ורווחה מורכב מכפי שנהוג לחשוב. הוא מחייב מתן תשומת לב לפרטים רבים וגם רמה גבוהה של מקצועיות. בעזרת התנהלות נכונה של ארגוני רווחה ניתן לסייע לציבור הרחב ולנצל את הרצון הטוב של המתנדבים.